Error message

Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in Drupal\gmap\GmapDefaults->__construct() (line 107 of /home/dierenartsenschildwolde.nl/public_html/sites/all/modules/gmap/lib/Drupal/gmap/GmapDefaults.php).

ziektes bij het konijn

Uw konijn enten tegen Myxomatose en VHS/RHD 1en2

Voor konijnen bestaan er twee ernstige virusziekten: Myxomatose en VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom), ook wel RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease) genoemd, waarvoor het noodzakelijk is ze te laten inenten.

Er is een nieuw konijnenvaccin tegen myxomatose, RHD1 en RHD2: één vaccinatie die een jaar lang beschermd tegen al deze ziektes!

Een konijn dat eenmaal besmet met is met een van deze virusziekten gaat meestal dood. Dit geldt zeker voor VHS, in geval van myxomatose is er een kleine kans dat uw konijn het overleeft. Er is alleen een symptomatische behandeling mogenlijk met goede verzorging, dwangvoedering, antibiotica, oogzalf en pijnstillers. Indien u meerdere konijnen heeft, doet u er goed aan het zieke dieren apart te huisvesten. Noodvaccinatie in besmette omgeving is absoluut niet aan te bevelen, dat kan de zaak alleen maar verergeren. Door vaccinatie daalt de weerstand tijdelijk en kan het zijn dat nog niet zieke konijnen juist ziek worden.

Jonge konijnen kunnen vanaf 5 weken tegen myxomatose worden gevaccineerd en tegen VHS(RHD), waarna in 3 weken weerstand wordt opgebouwd. De inenting tegen VHS en Myxomatose wordt elk jaar herhaald om de bescherming op peil te houden.
In verband met de overdracht door vliegen is het voor myxomatose belangrijk dat het konijn in maart-april gevaccineerd wordt.

Beide ziekten worden veroorzaakt door virussen. Myxomatose wordt overgebracht worden door insecten of door direct contact, VHS door lichaamsvloeistoffen overgebracht door mensen of besmet voedsel

Myxomatose

Myxomatose is een virusziekte (myxomavirus, uit de familie van pokkenvirussen) die ooit (in de jaren ’50 van de vorige eeuw) door de mens in Australië geïntroduceerd om een konijnenplaag te bestrijden. Per ongeluk is het virus in Europa terecht gekomen en heeft toen bijna de gehele wilde konijnenpopulatie uitgeroeid. Het komt voor bij wilde en tamme konijnen. Het virus wordt verspreid door de steek van insecten (vlooien, muggen, vliegen) of door direct contact tussen dieren of via materialen. Hazen zijn ongevoelig voor de ziekte. De ziekte wordt gekenmerkt door de vorming van zogenaamde "myxomen", stevige diktes die ontstaan op oogleden, oren, op de rug en rond de mond en geslachtsdelen. Verder kan er door vochtophopingen zwelling optreden van de gehele kopstreek. De ziekte wordt vaak gecompliceerd door een bacteriële besmetting en longontsteking. Na 8-10 dagen sterven de konijnen in een toestand van complete uitputting. Er komt ook een minder snel verlopende variant voor met minder zwelling. Hoewel het ziekteverloop trager is (20-30 dagen), is de ziekte niet minder dodelijk. Er bestaat geen specifieke behandeling, alleen een symptomatische , preventie bestaat uit insectenbestrijding b.v. fijnmazig gaas vlooienbestrijding en vaccinatie.

VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom) RHD (rabit haemorrhagic disease)

RHD wordt ook veroorzaakt door het een virus (calicivirus), dit is voor het eerst ontdekt in de jaren ’80. Konijnen kunnen besmet worden als ze 8-9 weken oud zijn. Heeft een konijn RHD dan is binnen 2 dagen 70-80% van de konijnen in de omgeving ook ziek en 90% hiervan zal binnen 7-14 dagen sterven. Het virus tast organan aan waardoor er bloedingen in ontstaan. Symptomen zijn koorts, sloomheid, niet eten, diarree (met bloed) en bloederige neusuitvloeiing. In 40% van de gevallen sterven konijnen zonder de symptomen te laten zien. De ziekte wordt overgedragen door direct contact, via besmet voer of een besmette bodembedekking. Er is geen specifieke therapie, in bijna alle gevallen zal het konijn sterven, alleen vaccinatie een goede hygiene en quarantaine van nieuwe dieren kan voorkomen dat het konijn ziek wordt.

Er zijn twee varianten van dit virus. We enten al jaren tegen de RHD1 samen met de myxomatose 1 x per jaar. Sinds een paar jaar ook tegen RHD2 na een uitbraak in 2016 van deze variant in nederland, die 2e enting die gegeven wordt werkt tegen RHD1 en RHD2, deze geeft nu ook een jaar bescherming

Cavia's en andere knaagdieren zijn niet gevoelig voor deze ziektes, dus hoeven ze niet te worden geënt.